zondag 20 september 2015

Het Jaar van de Drie V’s

Morgen begin ik alweer aan de vijfde week van het nieuwe schooljaar. De tijd gaat echt in vogelvlucht aan ons voorbij. Ja ik weet het, dat is een cliché. Zo veel mensen zeggen en schrijven over hoe snel de tijd lijkt te gaan. De vraag is hoe je er mee omgaat. Ik zelf heb hier soms wel enige moeite mee, als mijn herinneringen door elkaar heen beginnen te vloeien bijvoorbeeld en ik niet meer weet wanneer wat gebeurde. Tijd is zo raar, zo mysterieus soms. Om het makkelijk voor mezelf te houden beschouw ik mijn leven als een soort boek, opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Op dinsdag 25 augustus 2015 (een dag na mijn achttiende verjaardag), ben ik niet alleen aan het nieuwe schooljaar, maar ook aan een nieuw hoofdstuk van mijn leven begonnen.

Ik noem dit hoofdstuk ‘Voorbereiden op de toekomst’, want dat is precies wat ik dit jaar ga doen. Ik wil volgend jaar gaan studeren. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar ArtEZ in Arnhem, waar ik voor een opleiding Creative Writing wil gaan. Ook wil ik dit jaar gaan beginnen met het aanvragen van een blindengeleidehond, omdat ik er van overtuigd ben dat zo’n hond me kan helpen in het dagelijks leven, en in het bijzonder wanneer ik in een voor mij vreemde stad ga studeren.

Afbeelding van een blindengeleidehond

Of de opleiding waar ik wil studeren me wil en kan aannemen en of ik in aanmerking kom voor een blindengeleidehond, valt nog te bezien. Maar hoe dan ook, dit wordt een jaar van veel regelen en een jaar van veel veranderingen. Of ik er klaar voor ben? Geen idee eigenlijk, maar het zal wel moeten. Over die blindengeleidehond gesproken, ik heb afgelopen zomer al een telefonisch intakegesprek gehad met een medewerker van het KNGF, de school die deze honden opleidt. Die medewerker zei dat ik wel in aanmerking kom voor een hond. Yeah! Maar het was ook wel te verwachten, aangezien ik amper iets zie en wat ik zie vaak fout interpreteer. In het najaar gaan we denk ik beginnen met het proces van het aanvragen en de voorzorg. Nu niet, nu is het nog te vroeg. Ik heb de hond ten slotte volgend jaar pas echt nodig en één van de voorwaarden die gelden om in aanmerking voor een hond te komen is, dat je genoeg werk voor het dier moet hebben.

Behalve de algemene voorbereidingen op mijn toekomst heb ik vandaag ook het manuscript van mijn boek afgerond. Ik wil het zo snel mogelijk naar een uitgever sturen. Ik heb er een ongelofelijk lange tijd aan gewerkt – twee jaar als ik me niet vergis – en ik ben dus blij dat het nu eindelijk af is. Schrijven is fantastisch, maar te lang schrijven aan één en hetzelfde wordt op den duur toch wel een beetje eentonig. Nu kan ik lekker beginnen aan een tweede verhaal, dat al maanden in mijn hoofd zit. Goed, er zitten zo veel verhalen in mijn hoofd, maar dit verhaal springt er echt uit. Vorig jaar of zo heb ik het begin van dit verhaal al op papier gezet en nu wil ik er al mijn aandacht aan besteden. Nog een verandering dus.

Het jaar van de drie V’s, zo zou ik het nieuwe hoofdstuk van mijn leven ook kunnen noemen. De V’s van Verandering, Vernieuwing en Voorbereiding. Hmm, het klinkt wel een stuk kunstzinniger dan ‘Voorbereiden op de toekomst’. En zo bedenk ik al schrijvend nieuwe dingen. Zo gaat het altijd. Daarom ben ik van plan weer wat meer te gaan bloggen. Het stimuleert mijn schrijfervaring en misschien, heel misschien, zijn er mensen die het leuk vinden om te lezen…

3 opmerkingen:

  1. Wow lieverd wat zou dat goed voor je zijn, een hond! Ik hoop van harte dat dat doorgaat en dat de opleiding je aan wil nemen.. ik ga nu alvast voor je duimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat schrijf je super leuk! Dat komt vast goed met jou op die opleiding! 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat schrijf je super leuk! Dat komt vast goed met jou op die opleiding! 👍

    BeantwoordenVerwijderen