vrijdag 10 augustus 2012

Waarom De Lucht Blauw Is...

De zon scheen heerlijk buiten en dus besloot ik om naar de tuin te gaclip_image001an. Misschien was het niet zo verstandig van me om mijn o-zo witte huid bloot te stellen aan de Uv-straling, maar ik hou nou eenmaal van de zon. Net als dat ik er van hou om een jurk aan te trekken op dit soort dagen. Maar goed, ik ging dus naar de tuin en ik kreeg al gauw gezelschap van mijn zusjes. We hadden alle drie fruit meegekregen en zaten dat gezellig samen op te eten. Ja, samen. Zonder ruzie te maken. Ik vraag me nog steeds af hoe dat mogelijk is. Ons gesprek ging over van alles en nog wat en we kwamen uiteindelijk bij het onderwerp 'weer'. We hadden het over het buitenzwembad waar we vorige week waren geweest. "We gaan alleen naar het zwembad als de lucht helemaal blauw is," zei één van mijn zusjes. Ik weet echt niet meer wie dat nou precies zei. Ik zei als antwoord: "Wisten jullie dat de lucht niet eens echt blauw is?" Misschien had ik dat beter niet kunnen zeggen. Jonge kinderen geloven eigenlijk alleen wat hun ogen hun vertellen. Wetenschap kennen ze nog niet en wie neemt hen dat kwalijk. Ik was nog geen acht jaar geleden ook zo. Ze waren heel verbaasd over wat ik zei en ze geloofden me niet. Ik kreeg de uitdagende vraag welke kleur de lucht dan was en ik zei dat de lucht Helemaal geen kleur had. Dat de lucht er precies zo uitzag als de lucht die je inademt. “Maar ze bedoelt niet die lucht, maar die boven ons,” zei Mijn jongste zusje Roxanne. Toen had ik er al spijt van dat ik er over was begonnen. "Ja, die bedoel ik ook," zei ik vermoeid. Ik probeerde ze vervolgens uit te leggen dat je de lucht als blauw zag door de hoeveelheid die er was. Ze begrepen er niets van. Even later ben ik naar mijn kamer gegaan en heb ik gegoogled: "Waarom is de lucht blauw?". Toen kwam ik op deze website. Oké, mijn theorie klopte misschien niet helemaal, maar ik had wel gelijk. De lucht is niet echt blauw!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten